پخش زنده
امروز: -
قطعه ۷ آزادراه استراتژیک شیراز–اصفهان، بهعنوان بخشی حیاتی از راهگذر شمال–جنوب، فردا با دستور ویدئوکنفرانسی رئیسجمهور به بهرهبرداری میرسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این پروژه ۱۳۴ کیلومتر از فاصله و حدود دو ساعت از زمان سفر میان اصفهان و شیراز میکاهد و طبق برآوردها، با صرفهجویی ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت در سال اول، بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی برای کشور به همراه دارد.
دوستی معاون ساخت و توسعه آزادراهها، بهرهبرداری از قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان را یک «نقطه عطف» در تکمیل کریدور شمال–جنوب خواند. این راهگذر، که بندر انزلی را از طریق تهران و اصفهان به شیراز و در نهایت بندر بوشهر متصل میکند، سهم ایران در ترانزیت منطقهای را بهطور چشمگیری افزایش خواهد داد.
مزایای اقتصادی و ایمنی این طرح ملی فراتر از کاهش مسافت است؛ صرفهجویی سالانه ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت و بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال صرفهجویی کلی در هزینههای حملونقل و سوانح رانندگی، مهمترین دستاورد آن محسوب میشود. همچنین، پیشبینی میشود بهرهبرداری از این مسیر پرتردد، با کاهش چشمگیر تصادفات، سالانه جان بیش از ۵۵۰ نفر را نجات دهد و از ۳,۱۲۰ میلیارد ریال خسارات جلوگیری کند.
این پروژه به علت عبور از رشتهکوههای زاگرس، بهعنوان یکی از پیچیدهترین طرحهای زیرساختی کشور شناخته میشود. قطعه ۷ آزادراه با طول ۱۲/۵ کیلومتر و شش خط عبوری (دو باند رفت و برگشت) با هزینهای معادل ۹ هزار میلیارد ریال احداث شده است. معاونت ساخت و توسعه آزادراهها تأکید کرد که در این طرح، تمامی ملاحظات زیستمحیطی رعایت شده و بیش از ۱۰۰ هزار اصله نهال در حریم مسیر کاشته شده است.
این مسیر همچنین دو قطب بزرگ گردشگری کشور را به هم پیوند میدهد و ظرفیتهای جدیدی برای توسعه گردشگری داخلی فراهم میکند.
از اصفهان رفتم شیراز عالی بود منتهی هموطنان عزیزم این اتوبان فقط برا خوده شهر شیرازه تخت جمشید تابلو زده من رفتم خیلی اذیت شدم یک ساعت و نیم مسیر بود و جاده افتضاح