• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۶۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۵
اقتصادی » صنعت
کامیون‌های نسل قدیم باید از رده خارج شوند؛

۲۵ درصد از تصادفات مربوط به ناوگان عمومی است

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت نبود امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند، مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه میان پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.

۲۵ درصد از تصادفات مربوط به ناوگان عمومی است
 
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در مراسم آغاز تولید انبوه کشنده جدید GX ۵۶۰، با اشاره به وضع ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار دستگاه کامیون و اتوبوس در کشور وجود دارد که برآورد‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۶۰ درصد این ناوگان، یعنی حدود ۳۰۰ هزار دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند. 
 
سردار حسینی ادامه داد: نوسازی این ناوگان، به‌ویژه با هدف ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از وقوع تصادفات، امری بسیار حیاتی و ضروری است.
 
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: در حال حاضر، ناوگان عمومی اعم از بار و مسافر حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات کشور را به خود اختصاص می‌دهد اگر بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن ناوگان عمومی را نوسازی کنیم و مهم‌تر از آن، قابلیت‌های نظارتی و کنترلی را نیز توسعه دهیم، قطعاً شاهد کاهش قابل توجه تصادفات خواهیم بود.
 
سردار حسینی با اشاره به سامانه‌های نظارتی توضیح داد: همان سامانه‌هایی که پیش‌تر در حوزه ناوگان عمومی مسافری به کار گرفته شده، باید در ناوگان عمومی بار نیز به‌طور کامل اجرا شود. در صورت تحقق این موضوع، بدون تردید حداقل ۲۰ درصد کاهش در تصادفات و جان‌باختگان خواهیم داشت.
 
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه بر ضرورت اجرای دقیق قانون هوای پاک تأکید کرد و گفت: امروز بخش مهمی از آلاینده‌های زیست‌محیطی کشور مربوط به خودرو‌های دیزلی است. این موضوع دو دلیل اصلی دارد؛ نخست، فرسودگی ناوگان و دوم کیفیت پایین گازوئیل مصرفی که هنوز به سطح استاندارد‌های مورد انتظار نرسیده است.
 
سردار حسینی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، وزارت صمت و وزارت نفت موظف شده‌اند نسبت به تولید خودرو و سوخت با استاندارد یورو ۶ اقدام کنند. تحقق این الزام قانونی می‌تواند تأثیر بسیار قابل توجهی در بهبود وضعیت زیست‌محیطی، به‌ویژه در کلان‌شهرها، داشته باشد و مردم را از شرایط آزاردهنده آلودگی هوا، به‌خصوص در شش‌ماهه دوم سال، نجات دهد.
 
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره عملکرد خودروسازان گفت: بنده هیچ‌گاه اهل مچ‌گیری نبوده‌ام البته در حوزه تولید خودرو‌های سواری همچنان با مشکلاتی مواجه هستیم، به‌ویژه در زمینه ضربه‌پذیری، استحکام و ایمنی بدنه.
 
سردار حسینی افزود:خوشبختانه با راه‌اندازی مرکز آزمون تصادف، از این پس با سخت‌گیری بیشتری به سراغ رعایت استاندارد‌های ایمنی خواهیم رفت تا خودرو‌ها از نظر حفظ جان سرنشینان در سطح پذیرفتنی قرار گیرند.
 
رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در بخش خودرو‌های تجاری و ناوگان سنگین شامل کامیون و اتوبوس، وضع نسبتاً مطلوبی داریم. این بخش از صنعت خودرو کشور به واسطه سابقه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی، عملکرد قابل قبولی داشته است، هرچند همچنان جای ارتقا و بهبود وجود دارد.
 
سردار حسینی، یکی از مهم‌ترین مشکلات کامیون‌های قدیمی را ارتفاع زیاد و نبود حفاظ‌های ایمنی جانبی و جلو و عقب دانست و گفت: در تصادفات، خودرو‌های سواری به‌راحتی از هر جهت به زیر این کامیون‌ها کشیده می‌شوند و عملاً متلاشی می‌شوند.
 
رئیس پلیس راهور فراجا افزود: به همین دلیل، با همکاری سازمان راهداری و وزارت صمت ابلاغ شده است که کامیون‌های قدیمی حتماً باید به حفاظ‌های جانبی و حفاظ جلو و عقب مجهز شوند.
 
سردار حسینی ادامه داد: خوشبختانه این نقص در کامیون‌های نسل جدید برطرف شده و ارتفاع آنها به‌گونه‌ای طراحی شده که میزان آسیب و خسارت در تصادفات کاهش یابد همان‌طور که در سال‌های گذشته برخی خودرو‌های سواری ناایمن از خط تولید خارج شدند، در بخش خودرو‌های تجاری نیز باید این رویکرد دنبال شود.
 
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به برخی مدل‌ها گفت: کامیون‌های نسل قدیم مانند بنز ۱۹۲۱، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۶ به دلیل ارتفاع غیر استاندارد، در صورت نبود امکان رفع نقص از طریق نصب حفاظ، باید از چرخه تولید خارج شوند مکاتبات و پیگیری‌های لازم در این زمینه از سوی پلیس راهور و سازمان راهداری انجام شده است.
 
سردار حسینی تأکید کرد: هیچ خودرویی در صورتی که استاندارد‌های مورد نیاز سازمان ملی استاندارد را دریافت نکند، اجازه تولید نخواهد داشت.
 
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین به حوادث اخیر اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در حادثه اتوبوس اصفهان که منجر به جان‌باختن ۱۳ نفر از هموطنانمان شد، هنوز علت قطعی حادثه اعلام نشده و منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی هستیم با این حال، ظن نزدیک به یقین وجود دارد که راننده دچار عارضه یا بیماری آنی شده باشد.
 
سردار حسینی درباره نقش خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان در تصادفات نیز افزود: خستگی و خواب‌آلودگی از جمله مواردی است که کمترین امکان کنترل مستقیم را برای پلیس دارد در دنیا، برخی خودروسازان مطرح به حسگر‌هایی مجهز شده‌اند که در صورت خروج خودرو از کنترل راننده، به‌تدریج خودرو را متوقف می‌کنند، اما تا رسیدن به چنین فناوری‌هایی در کشور، راه طولانی در پیش داریم.
 
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در این زمینه، بیش از هر چیز با یک مسئولیت فردی و اجتماعی مواجه هستیم، راننده باید زمانی که احساس خستگی می‌کند، از ادامه رانندگی خودداری کند این موضوع نه با جریمه و نه با کنترل فیزیکی حل شدنی نیست.
 
سردار حسینی توصیه کرد: رانندگان، به‌ویژه در مسیر‌های طولانی، پس از هر دو ساعت رانندگی حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنند و به این توصیه ایمنی به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی پایبند باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مهار آتش‌سوزی تالار الماس شرق آستانه‌اشرفیه
تخریب بیش از ۱۰۰ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه کرشت پردیس
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۴ دی ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۴ دی ۱۴۰۴ به افق قم
کسب رتبه دوم عمرانی آذربایجان شرقی حاصل تعامل دستگاه‌های اجرایی
جرم انگاری اعتراض به نسل کشی در انگلیس
رونق خرید کالا‌های دست دوم برای هدیه کریسمس
اجبار به غنی‌سازی صفر مذاکره محسوب نمی‌شود
افزایش معافیت مالیاتی تا سقف ۴۰ میلیون تومان
اسناد جدید پرونده اپستین ترامپ را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد
حبس هشتاد هزار مهاجر در انبار‌های اداره مهاجرت آمریکا
ترامپ تهدید کرد مجوز پخش شبکه‌های تلویزیونی بزرگ را لغو می‌کند
احتمال تعطیلی تنها کارخانه تولید بالگرد در انگلیس
پیش بینی بارش های پراکنده برف در ارتفاعات شرقی سمنان
برگزاری محفل انس با قرآن دانش آموزان کیش در مسجد امام حسن (ع)
صنایع دریایی بدون سفارش ساخت
بسته خبر‌های کوتاه سوم دی ۱۴۰۴
نام‌نویسی داوطلبان انتخابات شورا‌های اسلامی شهر از ۲۱ دی
حضور موفق بخش خصوصی در صنعت فضایی
پیروزی تیم فوتسال مس سونگون مقابل عرشیا شهر قدس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج و فرزندآوری
سقف مهریه تابع اراده طرفین است؛ حمایت کیفری تا ۱۴ سکه
افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در سال ۱۴۰۵
بارش برف و باران در غرب کشور، امروز ۳ دی ماه
تشکیل هسته استانی برای اصلاح مقررات صنعت چاپ
اعمال لیلة الرغائب یا شب آرزو‌ها
وضع ورود گردشگران به کشور به شرایط عادی رسیده است
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳ دی
بخشنامه جدید فروش محصولات سایپا ویژه خودرو فرسوده
توافق جدید ایران و آذربایجان برای کاهش ترافیک کامیون‌ها در مرز آستارا
قوه قضائیه آماده برخورد با متخلفان حوزه تنظیم بازار و احتکار
حریفان احتمالی ایران پیش از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶
محدودیت‌های ترافیکی محور‌های شمالی در پایان هفته
پاسخ کوبنده ایران به غربیها: «غنی سازی صفر» درکار نیست
قهرمان جوجیتسو ایران درگذشت
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
قالیباف: ریشه بحران آب در ضعف حکمرانی مصرف است  (۱ نظر)
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
مدارس آذربایجان‌غربی روز چهارشنبه ۳ دی ماه تعطیل شد  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)
این بار سلاح سرما علیه مردم غزه  (۱ نظر)