• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۲۵۶۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
اقتصادی » صنعت

گذشت ۱۸ ماه از دستور رئیس جمهور برای واگذاری خودروسازان

­هجده ماه پس از دستور رئیس جمهور برای واگذاری سهام دولت در خودروسازان می‌گذرد، اما همچنان ۱۷ درصد از سهام سایپا و ۶ درصد از سهام ایران خودرو دولتی است.

به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما‏‌, واگذاری سهام دولت در خودروسازان یکی از ۸ فرمان رئیس جمهور بود که اسفند ۱۴۰۰ ابلاغ شد، اما به نظر می‌رسد پیگیری‌ها در این خصوص صورت نگرفته است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
آقای خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در دوره فعالیت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، توافقی در رابطه به مسیر واگذاری شرکت‌های خودروسازی با سازمان خصوصی سازی و وزارت صمت انجام شده بود که اجرای بخشی از آن شروع شد، اما به دلیل تغییراتی که در وزارت صمت اتفاق افتاد، این کار متوقف شد.
 
وی ابراز امیدواری کرد به زودی توافق جدیدی با آقای علی آبادی وزیر صمت، درباره چگونگی به سرانجام رسیدن این مسیر با سازمان خصوصی سازی انجام شود. 
 
بنگاه داری در صنعت خودرو و دولتی ماندن خودروسازان تازگی ندارد و چند سالی است وزرای صنعت با هر رفت آمدی وعده خصوصی سازی می‌دهند. آقای رحمانی و آقای رزم حسینی وزرای اسبق وزارت صمت و آقای فاطمی امین وزیر سابق صمت، از جمله وزرایی بودند که وعده خصوصی سازی را داده بودند. 
 
رئیس جمهور هم در اسفند ۱۴۰۰ وعده داده بود که خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو تعیین تکلیف می‌شود. 
 
ماجرای به سرانجام نرسیدن این وعده، وجود سهام تودلی یا همان سهام شرکت‌های زیرمجموعه این ۲ خودروساز است. آنطور که آقای منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت می‌گوید: روند واگذاری خودروسازان پیچیده است و اینگونه نیست که به راحتی این سهام‌ها را واگذار کنیم. این واگذاری پیچیدگی‌های مختلف مالی و سیاستی دارد. 
 
به گفته منطقی، اهلیت یکی از پارامتر‌های مهم در واگذاری سهام خودروسازان است؛ برای مثال نمی‌توان به کسی که تجارت قند دارد سهام فروخت، زیرا این صنعت آسیب خواهد دید. 
 
دلیل اصلی واگذار نشدن سهام دولتی خودروسازن به بخش خصوصی، به دشواری در تعیین تکلیف سهام تودلی‌ها مربوط می‌شود؛ در شرکت ایران خودرو دولت حدود ۶ درصد سهام دارد، اما حدود ۱۷ درصد از سهام در اختیار شرکت‌های وابسته به دولت و بانک هاست، حدود ۲۵ درصد هم توسط زیرمجموعه ایران خودرو خریداری شده بنابراین می‌توان گفت بیش از ۴۰ درصد سهام ایران خودرو به طور مستقیم و غیر مستقیم به دولت تعلق دارد. 
 
آقای عامری کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس به خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما گفت: دولت در سایپا حدود ۱۷ درصد سهم دارد، حدود ۱۵ درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت‌های عمومی دولت و بانک هاست و حدود ۴۰ درصد از سهام شرکت سایپا متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه است. از این رو بحث سهام چرخه‌ای در شرکت سایپا پررنگ‌تر از ایران خودروست.
 
گزارشی از فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
خصوصی سازی عامل اصلی فساد و اختلاف طبقاتی است

خصوصی سازی = فساد

خصوصی سازی = تورم
خبرنگاران بازیچه مافیا نشوند
نظر شما
آخرین اخبار
بازرسی باشگاه های ورزشی
دستگیری اراذل و اوباش قمه‌کش در نور
بازی‌های همبستگی اسلامی ۲۰۲۵؛ نایب قهرمانی تیم بسکتبال ۳ نفره مردان ایران
بازدید بازرس کل استان تهران از اسلامشهر
اعزام ورزشکار چهارمحال و بختیاری به اردوی آمادگی جوانان مچ اندازی
هر شهروند ایلامی یک خیّر
نویسندگان پیشران تحول و روایتگر حقیقت
لزوم پیشگیری از سرماخوردگی و رعایت نکات بهداشتی در روز‌های سرد سال
امکانات مراکز درمانی هشترود پاسخگوی نیاز بیماران نیست
تجلیل از مروجان کتاب و کتابخوانی در هرمزگان
فردین هدایتی: نشانم را به امام زمان تقدیم می‌کنم
گیجگاه ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه
اجرای ۱۳۰ میلیارد تومان طرح محله محور در ۱۰ محله منطقه ۱۵ اصفهان
مسابقات فوتبال لیگ پیشکسوتان استان اردبیل
عملیات موفق جستجوی زن سالخورده در ترکمانچای
مسابقات فوتبال لیگ نوجوانان استان اردبیل
خبر‌هایی از برنامه ریزی برای بزرگداشت هزاره مناره مسجد جامع سمنان
آغاز رقابت‌های قهرمانی تنیس خاکی کارگران کشور در اردبیل
بزرگداشت هفته بسیج با هزار و ۳۰۰ برنامه در چهارمحال و بختیاری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
خطیب‌زاده: آمریکا برای مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست
گام جدید واشنگتن علیه کاراکاس
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)