• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۷۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
اجتماعی » جامعه و شهری

۱۳ درصد سهم حمل و نقل عمومی در تهران

تنها ۱۳ درصد از ۲۳ میلیون جا به جایی روزانه تهران با مترو و اتوبوس است که ۹ درصد با ناوگان ریلی و ۴ درصد با اتوبوسرانی است.

 

۱۳ درصد سهم حمل و نقل عمومی در تهرانبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما همزمان با روز حمل و نقل رادیو تهران در برنامه سعادت آباد با آقای مهندس آزاده دل معاون توسعه حمل و نقل پاک سازمان حمل و نقل شهرداری تهران ، درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران گفتگو کرده است.شرح این گفتگو:

سوال: من آماری بدهم، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفتند که تنها ۱۳ درصد از ۲۳ میلیون جا به جایی روزانه تهران با مترو و اتوبوس انجام می‌شود که ۹ درصد توسط ناوگان ریلی و ۴ درصد توسط اتوبوسرانی جا به جا می‌شود. آقای مهندس آزاده دل ضمن عرض تبریک به مناسبت این روز به شما و همه رانندگان و ناوبران گرامی، برای ما بفرمائید که چه شد که امروز روز حمل و نقل نامگذاری شد؟

آزاده دل: در زمان جنگ تحمیلی راه‌های جنوب کشور نا امن شده بود و رانندگان برای بحث تردد کمتر از آن مسیر‌ها و تخلیه بار‌هایی که مانده بود در بنادر و گمرکات جنوبی کشور کمتر استقبال می‌کردند که در آن جاده‌ها تردد کنند که حضرت امام (ره) پیامی دادند و رانندگان آن پیام را لبیک گفتند و استقبال خیلی خوبی شد به طوری که گمرکات و بنادر اعلام کردند که نیازی به حضور کامیون‌ها ندارند در حقیقت این روز، روز رانندگان است و بعدا تغییر پیدا کرد به روز حمل و نقل و رانندگان.
سوال: آلودگی هوای تهران را نظاره گر هستید؟

آزاده دل:بله ما متاسفانه در همین شهر زندگی می‌کنیم و هرکدام در آلودگی سهم داریم و این را شفاف بگویم همه ما شهروندان و مسئولان در این آلودگی سهم داریم و باید واقعا اگر بخواهیم که اتفاقی رقم بخورد تا این روز‌ها را نداشته باشیم حتما باید اقدام جدی انجام دهیم.
سوال: ما چندین سال است درگیر موضوع آلودگی هوا هستیم و آسیب بسیار جدی به سلامت شهروندان می‌رساند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شود یا به علت عقب افتادگی آن درس مجبور هستند دانشگاه‌ها و مدارس باز شود و همه در آن هوای آلوده نفس بکشند و درگیر شوند، فکر نمی‌کنید این ماجرا یک مقدار طولانی و کشدار شده است؟

آزاده دل: حرف‌های تکراری نزنیم خیلی خوب است، این جا یک شجاعت می‌خواهد، شهرداری همیشه خودش گفته نهایتا من یکی از دستگاه‌های متولی هستم، اما خوب دستگاه متولی بالادستی یا مقطعی بعضی از شهردارانی که آمدند و رفتند اعلام کردند که ما مسئولیتش را می‌پذیریم و اقدام می‌کنیم و خواستند این کار را هم انجام دهند، ولی نتوانستند، چون همین اقدامات بین دستگاهی و سیستمی که است متاسفانه کار جلو نمی‌رود بین دستگاه‌های مختلف، معضل این قضیه شده بود چرا که خیلی از کشور‌ها و شهر‌ها هم شرایط ما را داشتنداما توانستند، ولی جدی‌ترین اقدامی که بقیه کشور‌ها و شهر‌ها کردند که توانستند تا حدودی این معضل آلودگی را کاهش دهند جلوگیری از انتشار آلودگی از مبدا یعنی از اگزوز خودرو‌ها این شفاف‌ترین اقدامی است که می‌توانیم انجام دهیم و خیلی شهامت و جرات می‌خواهد کسی بگوید من جلوی خودرو و موتورسیکلت را می‌گیریم که دودزا است، ما سنوات قبل حداقل یک اقدامات این چنینی در این روز‌ها انجام می‌شد، اما در این یکی دوسال می‌بینیم که کمتر این اتفاقات می‌افتد و به جرات باید بگویم باید این اقدام انجام شود بیش از ۷۰ درصد از میزان انتشار آلاینده‌های ما برای منابع متحرک یعنی همین خودرو‌ها است که قسمتی از آن نشات گرفته از این است که شاید حمل و نقل عمومی آن چنان که باید توسعه می‌یافت، توسعه نیافت و از طرف دیگر نه خود ما خیلی اجازه تردد به خودرو و موتورسیکلت دادیم، در آن شهر‌ها واقعا پای کار آمدند و تردد موتور، تردد خودرو‌هایی که سوخت فسیلی استفاده می‌کنند را محدود کردند.

سوال: ما درصدی را اختصاص می‌دهیم به خودروها، موتورسیکلت ها، یک درصدی هم باید اختصاص دهیم به شرکت‌های صنعتی که مازوت می‌سوزانند و درصد قابل توجهی هم به این شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود.

آزاده دل: آن تخصص من حقیقتا منابع ثابت نیست و در این بازه زمانی همیشه بحث بوده، چون تغییر می‌دهند سوخت نیروگاه‌ها را، این اتفاق می‌افتد این را ما هم شنیدیم و گاهی تکذیب و گاهی تائید شده است من صرفا در حوزه فعالیت خودم می‌توانم صحبت کنم و بگویم قسمتی که کار ما است باید به این سمت برویم که تغییر وسیله نقلیه در جا به جایی‌ها ایجاد کنیم.
سوال: الان حمل و نقل عمومی ما خودش دارد دچار فرسودگی می‌شود این خودش کلی آلایندگی به همراه دارد چه فکری برای این ماجرا شده است؟

آزاده دل: الان اقداماتی که درحوزه اتوبوسرانی دارد انجام می‌شود برای بحث نوسازی و ورود ناوگان جدید به بدنه اتوبوسرانی، برای بحث واگن‌های مترو اتفاقاتی که در این چند هفته گذشته اتفاق افتاد در خصوص خرید بیش از ۳۰۰ واگن مترو که این‌ها اتفاقات خوبی است که می‌تواند فاصله زمانی این ناوگان را هم مترو و هم اتوبوسرانی را کاهش دهد و انشاالله شاهد کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها باشیم.

سوال: بودجه تان کم است؟ چون الان اتوبوس‌هایی که وارد شده خیلی تعدادش کم است یعنی عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد.

آزاده دل: اطلاعات دقیقش را می‌توانید از مدیرعامل اتوبوسرانی بپرسید، شاید اصلا بحث بودجه نباشد شاید مشکلات واردکردن تجهیزات این اتوبوس‌ها توسط شرکت‌ها داخلی که سازنده هستند باعث زمان بر شدن تولیدشان و در اجرای تعهداتشان سنوات گذشته و سال جاری هم شاید نشات گرفته از این قضیه باشد.

سوال: الان جدای از این ماجرای حمل و نقل برای کاهش آلودگی هوا که به نظرم مهمترین و دغدغه کار شما و در حوزه شما محسوب می‌شود و همین طور همکاران شما، برای کاهش آلودگی هوا چه کار کردید؟

آزاده دل: برای کاهش آلودگی هوا زمانی که اتفاق افتاده باشد دیگر کاری نمی‌توانید بکنید، نمی‌توانیم بگوییم که من این کار را دارم می‌کنیم این زمان باید فقط ملتمس شویم که بادی بارانی بیاید و این اتفاق بیفتد، قبلش باید به فکر باشیم، منابع متحرک که وسایل نقلیه است وظیفه شهرداری، محیط زیست، وزارت صمت است که قوانینی که خودشان تدوین کردند قطعا آن‌ها را اجرایی کنیم، موتورسیکلت‌های کاربراتوری نباید الان در این شهر تردد کنند، اما قانونش متاسفانه برداشته می‌شود و باز تردد می‌کنند و باز تولید می‌شوند به شهر می‌آیند، این‌ها دیگر وظیفه شهرداری نیست شهرداری نمی‌تواند در این موضوع ورود کند، اصلا وظیفه اش نیست که بخواهد درگیر شود با راکب موتورسوار که موتورت کاربراتوری است، این اصلا نباید تولید می‌شد و نباید پلاک می‌شد نباید وارد چرخه حمل و نقل شهر می‌شد.

سوال: هیچ مطالبه‌ای هم نمی‌توانیم از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف داشته باشیم؟

آزاده دل: مطالبه هم در دوره‌های مختلف اتفاق افتاده است حالا وزارت خانه‌های مرتبط هم شاید محدودیت‌ها و مشکلاتی داشتند که آمدند و یک بازه زمانی دوباره مهلت تولید و فروش و پلاک گذاری را به این شرکت‌ها دادند.

سوال: متاسفانه به نظرم اینطور که برداشت می‌شود باید بسوزیم و بسازیم این آلودگی کمتر شود تا دوباره به راهکار دیگری بیندیشیم.

آزاده دل: نکته‌ای عرض کنم این که این وظیفه همه ما است یعنی شما بعنوان یک مجری که شهروند این شهر هم هستید اگر امروز من از خودروی شخصی در روز‌های آلوده استفاده نکردم اگر خودروی شخصی که دارم استفاده می‌کنم بحث معاینه فنی و میزان دودزایی اش را چک کرده باشم که آلودگی تولید نکرده باشد و بقیه موارد را خودمان هم به آن اهتمام داشته باشیم باز باعث کاهش می‌شود، متاسفانه ما فکر می‌کنیم خودمان هم که در این شهر داریم زندگی می‌کنیم من نه به عنوان یک مسئول در شهرداری بعنوان یک شهروند فکر می‌کنیم صرفا وظیفه شهرداری، دولت و نهاد‌های مربوطه است، نه این وظیفه ما هم است ما هم بعنوان شهروند نقش داریم و اگر ما پای کار نباشیم و خودمان هم نخواهیم که یک مقدار از آن مطلوبیت سفرمان، زمانی که می‌خواهیم جا به جا شویم همه جای دنیا این طور است سه پارامتر را می‌سنجند و وسیله نقلیه شان را انتخاب می‌کنند، هزینه سفر، زمان سفر و مطلوبیت سفر، در کشور‌های دیگر آمدند این‌ها را افزایش دادند که کمتر بتوانند از وسیله نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه دودزا به نوعی با محیط زیست هم نوا نیستند کمتر استفاده شود این سه پارامتر را افزایش دادند هزینه جای پارک می‌گیرند، هزینه تردد می‌گیرند، هزینه سوخت می‌گیرند، این‌ها در کشور ما نیست و استفاده از خودرو را مطلوب کرده است خودرو‌های با سوخت فسیلی را، آن‌ها این کار‌ها را کردند که گفتم شهامت می‌خواهد، این شهامت را می‌خواهد که در این بازه زمانی که خیلی تصمیمات را نمی‌شود گرفت یا خیلی محافظه کارانه تصمیم گرفته می‌شودو صحبت می‌شود خیلی قاطع باید این را بگوییم داریم در شهرمان کشته می‌دهیم بر اثر آلودگی هوا. 

سوال: این شجاعت گفتن، گفته می‌شود؟

آزاده دل: باید داشته باشیم، الان من به نوبه خودم اعلام می‌کنم تا زمانی که این طور نباشد نمی‌توانیم تغییری ایجاد کنیم، تا زمانی که نیاییم و این نکته را نگوییم من که دارم از خودروی شخصی استفاده می‌کنم و معاینه فنی ندارد و مدلش هم پایین است و .... من در کشته شدن آن بچه که بر اثر آلودگی هوا فوت می‌کند یا آن همشهری که بیماری قلبی عروقی دارد یا کسی که سنش بالا است من در فوت آن هموطنم نقش دارم.

سوال: انشاالله که اتفاقات خوبی بیفتد و جلسات هم افزایی و هم آفرینی هم بیشتر باشد با توجه به این که الان استاندار تهران هم تغییر کرد ضمن این که تقدیر و تشکر هم داریم از زحمات استاندار قبلی و این جلسات بیشتر باشد و فکری کنیم برای آلودگی هوا و انشاالله شاهد ورود هوای پاک به تهران باشیم.

آزاده دل: من یک قول از شما می‌خواهم، هر روز صبح از شهروندان بخواهیم حداقل یک سفرمان با خودروی شخصی را کمتر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آتش‌سوزی خودروی قاچاق سوخت باز هم در هرمزگان کشته داد
وقوع دو حادثه مرگبار در آذربایجان شرقی 
افزایش غلظت غبار در سمنان
تبدیل شهرک بعثت تبریز به منطقه ویژه فناوری‌های نوین
آگاهی، مهم‌ترین سد مقابل ویروس اچ آی وی
مسیر پایدار برای سوریه، روندی فراگیر تحت رهبری سوری هاست
تقویت تشکل‌های مردمی برای افزایش مشارکت در انتخابات شوراها
خوزستان در دومین دوره جام رسانه امید کشور قهرمان شد
سیوان و گشودن پنجره‌ای به سوی ایلام زیبا
هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
ملی پوشان فیتنس امیدوار به کسب نشان جهانی
بسته خبر‌های کوتاه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
شناسایی اولویت‌های آذربایجان شرقی در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور
محمد سیستانی: داور اهل ترکیه جریان بازی را تغییر داد
رنگرز: کشتی‌گیران با وجود خستگی به بازی‌های کشور‌های اسلامی آمدند
وحدت اقوام و مذاهب، پشتوانه امنیت و توسعه کشور است
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ نشان برنز میرزاطیبی در پرش با نیزه
بی کفن بازگشتند؛ با پلاکی به نام گمنامی
بازگشت کشتارگاه صنعتی مرغ ممسنی به چرخه تولید
صعود تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)